ניתוח להסרת מלנומה

מהי מלנומה?

העור שלנו,שהו למעשה האבר הגדול בגופינו, מורכב ממיליארדי תאים, שחלקם נקראים מלנוציטים – תאים שמייצרים פיגמנט (צבע) כהה, והם אלה שנותנים לעור את הגוון שלו. לכל אחד יש גוון עור בסיסי. מטרת המלנין היא הגנה בפני חשיפה לקרינת השמש , כאשר נחשפים לשמש המלנוציטים עובדים קשה יותר כדי לייצר את הפיגמנט וכך גוון העור הופך להיות כהה יותר. התופעה הזו היא הדרך של הגוף להתגונן בפני קרינת השמש ובפני הנזקים שהיא עלולה לגרום.

מלנומה הוא גידול סרטני שמתפתח מתאי המלנוציטים, וגורם לכך שהתאים האלה מתחלקים בקצב מהיר מדי ובצורה לא מבוקרת. ריכוז גדול של תאי הפיגמנט במקום אחד הוא זה שיוצר את השומות הכהות שרואים על העור. חשוב כמובן להבדיל בין מצב שבו יש ריכוז תקין של מלנוציטים ואז נראה נמשים או שומות רגילות שאינן סרטניות, לבין מצב שבו מדובר בגידול סרטני שחשוב לטפל בו.

קבעו תור לפרופ' משה פפא, מומחה לכירורגיה וכירורגיה אונקולוגית

כיצד מאבחנים מלנומה?

כאמור יש הבדל בין שומות תקינות לבין שומות סרטניות, ולכן חשוב מאוד לשים לב לשינויים חריגים או הופעה פתאומית של שומות. תופעה של שומה שגדלה פתאום והצורה שלה התעוותה, וכמובן שומות הגרמות לתחושת גירוד או דימום הם מצבים שעשויים להצביע על חשד לשינוי ממאיר וחשוב לפנות אל רופא עור. רופא העור יבחן את השומה ובמידת הצורך ימליץ על ניתוח להסרתה. מומלץ להגיע לבדיקה תקופתית אצל רופא עור כדי לבחון את כל השומות שנמצאות על העור, מאחר ולעיתים קשה לזהות את השינויים החריגים בטרם הפכו לממאירות פולשנית. ישנם כיום דרכים למעקב ומיפוי שומות ובכך לשים לב לשינויים שחלים בהם עם הזמן.

הטיפול – ניתוח להסרת מלנומה

חשוב הגילוי המוקדם, מאחר שהגידול הסרטני מתפתח בשלב הראשון על העור קל יותר לזהות אותו, וכל עוד הגידול נמצא בשלב ראשוני ועדיין לא התפשט לאיברים אחרים – גם הטיפול הוא פשוט יחסית. כל זה מעצים את חשיבות המעקב והגילוי המוקדם.

בניתוח לאבחון וטיפול במלנומה  מסירים את השומה כולה ביחד עם שוליים של רקמה תקינה בה יש תאים בריאים. פעמים רבות ניתן לבצע את הניתוח תחת הרדמה מקומית בלבד, ואין צורך באשפוז לאחר מכן. הרופא המנתח ישלח את הגידול למעבדה פתולוגית, שם יבדקו היטב את התאים הסרטניים ואת התאים הבריאים. הבדיקה הזו נעשית כדי לוודא כי אכן סביב הגידול ישנה שכבה של תאים בריאים – כלומר הגידול הוסר במלואו.

לאחר קבלת התשובה תתבצע הערכת הגידול לפי עומק החדירה של התאים המלנוציטים לתוך העור וכן לגבי מרווח הרקמה הבריאה שסביב הגידול במידה והבדיקה תראה כי  הגידול אינו שטחי ו/או ישנם עדיין תאים סרטניים שנשארו על העור, יהיה צורך לחזור ולבצע ניתוח נוסף כדי להסיר את כל הנגע במלואו. מעבר לעומק מסויים יהיה גם צורך לבדוק את הבלוטות האזוריות אליהן מתנקז הנגע המלנוטי. נזהה את אגן הניקוז באמצעות מיפוי ובניתוח האגן נזהה את בלוטת הזקיף ,שהיא הבלוטה הראשונה אילה מנקזת המלנומה ונבדוק אותה. העדר מעורבות או מעורבות בלוטה זו כפי שיקבע על ידי בדיקה פתולוגית תכתיב את הצורך להוצאת בלוטות נוספות בניתוח.

במידה ונמצא בלוטות מעורבות הרי שתתבצע סקירת הגוף לגרורות באמצעות דימות, לרוב PET CT

טיפול משלים

 בשנים האחרונות חלה הבנה ביולוכגית של המחלה וכן את ההקשר של מערכת החיסון כגורם טיפולי בגידול. לאור זאת יש התקדמות משמעותית במחלה מתקדמת והארכת חיים ואף ריפוי.  על פניו נראה כי מלנומה הוא סרטן שיש כנגדו טיפול פשוט – וזה אכן כך בשלבים הראשונים של המחלה. הסיבה שמלנומה הוא גורם התמותה המוביל מבין כל הסוגים של סרטני העור טמונה בכך שאנשים רבים אינם מגיעים להיבדק, ולמעשה הסרטן מאובחן בשלבים מתקדמים. בנקודת זמן שהגידול כבר מפושט ושלח גרורות לאיברים שונים. בשלב הזה יש צורך בטיפול מערכתי ומורכב, הכולל כמובן ניתוח להסרת מלנומה, לצד ניתוחים נוספים להסרת הגרורות (במידה וניתן), ושילוב של טיפולי כימותרפיה אימונוטרפיה והקרנות.

פרופ' משה פפא הוא כירורג בעל התמחות וניסיון בתחום של כירורגיה אונקולוגית, ומבצע את הניתוח להסרת המלנומה. לצד טיפול במקרים שגרתיים הוא בעל ניסיון רב גם בטיפול במקרים אונקולוגיים מורכבים. הגישה הטיפולית של פרופ' פפא היא של טיפול משולב וליווי צמוד של המטופל לאורך שלבי האבחון, הניתוח והשיקום, כדי להגיע לסיכויי ההחלמה הטובים ביותר ולתת מענה הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.
דילוג לתוכן